Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Зарплата в «конверті» сьогодні – життя без гарантій та впевненості завтра!

опубліковано 15 червня 2020 о 11:58

Кожен громадянин має право на заробітну плату не менше від установленого мінімального розміру. Такі явища, як зарплата “у конверті” та робота без оформлення трудових відносин,  мають  глибокі коріння   та  руйнують суспільство  зсередини, позбавляючи майбутнього тих, хто отримує неофіційну зарплату і чиї трудові книжки залишаються неоформленими. Нечесні  роботодавці роблять це начебто в інтересах найманого працівника, який через економічну неграмотність не усвідомлює всієї глибини обману.

Не менш важливим являється той факт, що рівень надходження податку на доходи фізичних осіб та військового збору у бюджет знаходиться у прямій залежності від рівня нарахованої заробітної плати. На сьогодні втрати бюджету від прихованої «в конвертах» заробітної плати великі. Тому дуже важливо, щоб працівники отримували заробітну плату не «в конвертах», а офіційно, бо саме у такому випадку місцевий бюджет має стабільні надходження. Велике значення має добровільна сплата податків до бюджету з отриманих доходів, неприпустимості  виплат  заробітної  плати “у конвертах”, а також за двома відомостями чи фіктивним документами. Досягнення нової якості життя наших співвітчизників потребує гармонійного балансу інтересів суспільства, держави і бізнесу, соціальної відповідальності підприємців. Підтримка роботодавцем ідеї легалізації заробітної плати та робочого місця - це захист свого бізнесу від неконкурентних умов, а офіційне оформлення на роботу – соціальна захищеність найманого працівника.

        Податковий кодекс України (далі-ПКУ)  в пп. 4.1.180 визначає податкового агента  як особу, яка зобов’язана нараховувати, утримувати та сплачувати податок на доходи фізичних осіб  до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій фізичній особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність та нести відповідальність за порушення. Податковим агентом можуть бути:

- юридичні особи;

- самозайняті особи;

- представництва нерезидентів – юридичних осіб;

- інвестори (оператори) за угодою про розподіл продукції.

       По зарплаті ПКУ містить пряму вказівку, що за нарахування  та утримання податку з доходів фізичних осіб  відповідає роботодавець (п.171.1 ПКУ), незалежно від того чи це юридична особа, чи фізична особа-підприємець.

        Статтею 168 ПКУ встановлено порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету, згідно з підпунктом 168.1.1 пункту 168.1 якої податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку - фізичної особи, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену статтею 167 ПКУ, яка становить 18 відсотків.

       Нагадаємо, що  відповідно до підпункту 1.4 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 ПКУ. Згідно з підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX ПКУ ставка військового збору становить 1,5 відсотка від об’єкта оподаткування.

         Згідно пп.168.1.2 ПКУ податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом.

      Враховуючи вищевикладене, відповідальним за сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів фізичних осіб та військового збору є податковий агент.